Slik har Norges tilstand lagt grunnlaget for RIFs innspill i statsbudsjetthøringene

Slik har Norges tilstand lagt grunnlaget for RIFs innspill i statsbudsjetthøringene

26. november 2025
Høstens budsjettprosess på Stortinget har gitt RIF mange anledninger til å dele innsikt fra Norges tilstand 2025. Rapporten beskriver status i landets kritiske infrastruktur og viser hvor sårbar utviklingen er blitt etter mange år med etterslep. Denne kunnskapen har vært grunnmuren i alle innspillene RIF har gitt til Stortingets komiteer i arbeidet med statsbudsjettet for 2026.
En tung økonomi krever tydelige prioriteringer
RIF har anerkjent at regjeringen står i en stram økonomisk situasjon. Samtidig viser tallene i Norges tilstand at forfallet i veier, jernbane, vann og bygg nå går ut over både beredskap, klimamål og verdiskaping. Det har derfor vært et hovedpoeng i møtene med komiteene at investeringer som styrker samfunnets grunnmur ikke bør betraktes som rene kostnader, men som tiltak som gir trygghet og langsiktig vekst.

Brede innspill på tvers av komiteene
RIF har levert skriftlige og muntlige innspill til seks av Stortingets komiteer: Finans, energi og miljø, transport- og kommunikasjon, kommunal- og forvaltning, samt helse og utdanning. I alle møtene var hovedbudskapet forankret i tall og analyser fra rapporten.

Flere av rapportens hovedbudskap har gått igjen hos de ulike komiteene:
  1. Vedlikehold må prioriteres foran reparasjon.
  2. Når det nye NATO-kravet om at 1,5 % av BNP skal gå til sikkerhets- og beredskapsinvesteringer skal oppfylles, må friske midler til vei og jernbane være en del av dette.
  3. Fylkesveier, jernbane og kommunale bygg trenger en varig og forutsigbar finansiering.
  4. Arbeidet med klimatilpasning bør styrkes betydelig, særlig gjennom økte bevilgninger til NVE.
  5. Vann- og avløpssektoren står foran store investeringer og trenger sterkere nasjonal koordinering.
  6. Energieffektivisering av bygg er blant de mest lønnsomme klimatiltakene.
  7. Norge må sikre nok ingeniører og fagarbeidere for å gjennomføre oppdragene fremover.

Forslagene RIF har levert, fra økte midler til flom- og skredforebygging, til satsing på fornyelse av jernbanen og fylkesveier og etablering av et statlig VA-selskap, bygger direkte på funnene i rapporten, som viser både omfang og konsekvenser av dagens vedlikeholdsetterslep.

Sektorspesifikke utfordringer – dokumentert av Norges tilstand
I komitearbeidet har tall fra rapporten gjort det mulig å konkretisere hva som trengs:
  1. Sykehus: 47 prosent har alvorlige tekniske mangler. RIF har derfor bedt om en nasjonal investeringsplan som dekker etterslepet.
  2. Fylkesveier: Store deler av veinettet er i dårlig forfatning. RIF har bedt om minst 1,5 milliarder kroner ekstra årlig og bedre finansieringsordninger.
  3. Jernbane: Etterslepet øker, og RIF har anbefalt en opptrapping til minst 8,4 milliarder kroner årlig til fornyelse.
  4. Kommunale bygg: Én av tre bygninger har omfattende feil. Rapportens data har gitt grunnlag for RIFs forslag om utvidet rentekompensasjon og mer støtte til energieffektivisering.

Startskuddet for budsjettarbeidet i 2026
Høstens arbeid legger grunnlaget for den videre dialogen fram mot neste års budsjettprosess. Norges tilstand skal være en levende kunnskapsbase i dette arbeidet. Målet er enkelt: Beslutningstakerne skal ha et godt og oppdatert bilde av infrastrukturen de forvalter, og av hvilke tiltak som faktisk gir samfunnet bedre sikkerhet, lavere utslipp og mer verdiskaping. Rapporten er derfor ikke bare et bakteppe, men et verktøy for å sikre riktige prioriteringer i årene som kommer.