De siste årene har det vært store utfordringer for norsk jernbane, synliggjort gjennom kollaps og stengning av bruer, forsinkelser og innstillinger. Riksrevisjonen har avdekket en rekke kritikkverdige forhold knyttet til at en stor del av togene ikke er i rute og at omfanget av forsinkelser og innstillinger har økt. De påpeker også at jernbaneinfrastrukturen er dårlig vedlikeholdt og mangler fornying, spesielt i lys av endrede behov gjennom klimaendringene.
Samtidig har jernbanens rolle i nasjonal beredskap blitt mer tydelig etter Russlands invasjon av Ukraina. Jernbanen spiller en viktig rolle både for Forsvaret og for sivil mobilitet. En solid infrastruktur virker avskrekkende, og vi er avhengig av jernbanen både i hverdag og i krisesituasjoner.
Det er urealistisk å få hele jernbanenettet opp noe som kan kalles en moderne jernbane i nærmeste framtid. Investeringsbehovet estimeres til 600 milliarder kroner for å oppgradere jernbanenettet til å møte dagens og fremtidens krav og behov. Det må derfor klare prioriteringer til for å gjennomføre de viktigste prosjektene og ta igjen vedlikeholdsetterslepet.